Ilustracija zaštitnog znaka web servisa naKlik kako viri iza naslova

Kako napraviti sajt: Korak po korak do prave poslovne prezentacije

Ako čitaš ovaj tekst – čestitamo! Verovatno već znaš koliko je važno imati svoj web sajt i kakve sve koristi u svom poslovanju možeš imati od toga. Verovatno si već negde video vrtoglave cene za izradu web sajta i različite oglase mnogih firmi koje se time bave. I svi ti verovatno pričaju iste stvari – izrada sajta, dizajn, logo, seo optimizacija, reklamiranje, landing stranica, Google, wordpress, cms, html… Mnoštvo pojmova, mnoštvo različitih objašnjenja i premalo konkretnih stvari.

Ovaj tekst bi trebalo da rasplete ovo zamršeno klupko različitih termina i pojasni oko čega bi sve trebalo voditi računa prilikom izrade web sajta i na koji način možeš samostalno napraviti svoj web sajt.

Kako napraviti web sajt: Koje su moje opcije?

Kao što je biznis plan početak svakog biznisa, tako je i plan za izradu web sajta početak svakog dobrog sajta. Osmisli kako bi trebalo da izgleda tvoj web sajt. Koliko stranica ćeš imati? Da li ćeš napraviti web shop? Šta je sve potrebno da se nalalzi na tvom web sajtu kako bi bio primamljiv kupcima i kako bi se lako snalazili na njemu? Kada to učiniš najbolji sledeći korak jeste da se odlučiš za CMS na kojem ćeš napraviti svoj sajt. Control Managment System ili skraćeno CMS jeste platforma na kojoj kreiraš ili ažuriraš svoj web sajt. To je onaj trenutak kada web developeri počnu da razgovaraju o kodiranju, HTML-u, CSS-u, JavaScript-u, c-panelu i mnogim stvarima koje ti verovarno izgledaju kao strani jezik koji nimalo ne razumeš.

Možda u 21. veku još uvek nismo dočekali teleporter, napitak za dugovečnost ili život na Marsu, ali smo uspeli da iskoristimo moć interneta i ubrzamo proces izrade web sajta, te većinu ovih platformi možeš koristiti i bez dodatnog kodiranja. Tako da svoj sajt možeš početi da praviš već sutra i to na sledeće načine:

Kako napraviti sajt na Google

Malo ljudi zna, ali i Google nudi mogućnost pravljenja web sajta i to na ovom linku https://sites.google.com/new. Lako i jednostavno, možeš odabrati svoj template, kreirati web stranicu, dodavati tekst, slike, itd. Ipak, i ovde te očekuje dobra i loša vest. Dobra vest je što je ova opcija potpuno besplatna, tako da nema ulaganja u pravljenje web sajta, a loša vest je to što ova vrsta sajta nije baš najsrećnije rešenje za profesionalne sajtove jer možeš napraviti samo nekoliko stranica i to po već unapred osmišljenim templejtima (što znači da nemaš mnogo uticaja na to kako će tvoj sajt da izgleda). Tako da ukoliko ti je potreban ozbiljniji sajt sa više stranica, više informacija ili web shop-om Google nije pravo mesto za pravljenje ovakvog sajta.

To ne znači da Google sajtove ne bismo mogli da iskoristimo za, recimo, određene evente, privremene sajtove, kurseve itd.

HTML, CSS, Java Script, CMS, WordPress, Joomla, Durpal- govoriš li programerski?

Pored Google sajtova, postoji još mnoštvo opcija, a jedna od najčešćih obuhvata podelu na open source i custom CMS-ove. Custom CMS je pogodan za velike kompanije, manje se koristi, ali je i jedna od skupljih opcija prilikom izrade web sajtova, jer svako rešenje mora ručno da se kodira i primenjuje. Za to ti je potreban web developer, odnosno neko ko će ga iskodirati i održavati da bi ti mogao da ga ažuriraš. Takav sajt ne možeš i ne bi ni trebalo sam da praviš.

Open source CMS je daleko popularniji, zbog toga što su potpuno otvoreni, besplatni i jednostavni za upotrebu. Budući da su najrasprostranjeniji, ovde je moguće pronaći veliki broj dodataka (plugin-ova) koji ti omogućuju lakšu instalaciju i manipulaciju sajtom. Najpopularniji CMS-ovi jesu WordPress, Joomla i Durpal, s tim da WordPress definitivno prednjači poslednjih nekoliko godina o čemu svedoči i podatak da je svaki treći sajt na svetu napravljen upravo na ovoj platformi. Taj broj raste iz dana u dan, a postoji i nekoliko razloga za to:

  1. Veliki izbor tema i plugin-ova: Zbog svoje popularnosti, WordPress je definitivno platforma sa najvećim brojem sjajno osmišljenih tema i dodataka pomoću kojih možeš osmisliti svoj sajt baš onako kako želiš
  2. Responsive: WordPress platforma je najbolji za manipulaciju na različitim uređajima. Uz malo dorade, lako možeš prilagoditi svoj sajt za mobilne telefone, tablete i desktop prikaz.
  3. Jednostavno, lako i zanimljivo: Umeš da koristiš miša i tastaturu? Onda ti ni menjanje fotografija ili ubacivanje teksta na sajt neće biti teško, a Web servs naKlik ima i video koji to dokazuje:
Zbog svega ovoga, WordPress će biti primer na kojem ćemo objasniti kako napraviti web sajt.

Kako da napravim sajt u
Wordpress-u?

Sajt u WordPressu možeš jednostavno i lako napraviti u nekoliko koraka. Međutim, da bi započeo sa pravljenjem svog web sajta, potrebno je da zakupiš domen i hosting, odnosno mesto gde će se nalaziti tvoj web sajt na internetu i ime sajta. O čemu se sve treba raspitati prilikom kupovine domena, možeš pročitati ovde.

1. Korak: Instalacija WordPress-a

Većina provajdera nudi mogućnost instalacije WordPress-a, ali i Joomla i Durpal platforme na klik, preko tzv. kontrolnog panela. Tada treba samo zatražiti pristup c-panelu, logovati se preko korisničkog imena i lozinke i pratiti dalja uputstva. Ukoliko, ne možeš instalirati WordPress preko kontrolnog panela postoji i druga komplikovanija opcija, a detaljnije o tome možeš pročitati na ovom sajtu.

2. Korak: Kako urediti sajt – Dobar dizajn zlata vredi

Nakon instalacije WordPress-a potrebno je odabrati odgovarajuću temu za svoj sajt. Srećom, WordPress nudi mnoštvo različitih i zanimljivih tema koje možeš odabarati i prilagoditi svojim potrebama. Ipak, ukoliko želiš da se posebno istakneš, možeš kupiti temu za svoj web sajt ili je specijalno dizajnirati.

Istraživanja pokazuju da je preko polovine svetskog stanovništva vizuelni tip. Ovo je dovoljno važan podatak koji govori u prilog tome da svom vizuelnom nastupu posvetiš dosta vremena. Osmisli svoj logotip, odaberi najbolje fotografije (bolje nego za Instagram) i posveti vremena svakom vizuelnom segmentu svog sajta (čak i izgledu fontova, veličini slova, razmacima i svim onim sitnicama koje na prvi pogled deluju nevažno). Jednostavno je – Kada je tvoj sajt lep, korisniku će biti lepo da ga koristi, duže će se zadržati i uzeće tvoje poslovanje u obzir prilikom odluke o tome kome da ukaže poverenje.

Bonus savet: Prilikom odabira teme za svoj web sajt posebnu pažnju obrati na značenje boja i psihologiju boja. Raspitaj se o tome kako bi koja boja delovala na korisnike tog sajta, a u našem tekstu o psihologiji boja možeš pronaći nešto više o tome.

3. Korak: Landing stranica – Neka korisnik sleti baš tamo gde želiš

Landing stranica je prva stranica na koju dovodiš svoje kupce. Većina smatra da je landing stranica isto što i početna stranica (home page), međutim, to ne mora da bude uvek slučaj. Ali jedna stvar je sigurna – i jedna i druga stranica treba da budu optimizovane, stilizovane i lepo doterane kako bi korisnički utisak bio što bolji.

Bilo da je došao na home page preko Google pretraživača, ili si ga ciljano doveo na određenu stranicu preko društvenih mreža, korisniku treba ugađati kao da je kupac u tvom lokalu. Prilikom izrade landing stranice, posebno povedi računa o tome da svako dugme radi kako treba, da se brzo učitava, da bude lepa i pregledna kako bi potencijalni kupac znao tačno šta treba da uradi. O tome smo detaljno pisali u tekstu koji se bavi osmišljavanjem i realizacijom savršene landing stranice. 

Ilustracija zečije ruke koja drži lupu i gleda podatke

4. Korak: Plugin – Dodaci za WordPress

Ako želiš maksimum od svog WordPress sajta, možeš iskoristiti dodatne opcije u okviru dodataka ili plugin-ova. Instalacija plugin-a je veoma laka, potrebno je samo kliknuti na Plugins, a potom na Add New ili u srpskoj varijanti WordPress-a Dodaci, a potom Dodaj novi. Neki dodaci su besplatni, a neki se plaćaju.Jedan od popularnijih dodataka jeste kontakt forma pomoću koje korisnici sajta mogu zatražiti dodatne informacije ili upite u vezi sa uslugama ili proizvodima.

Instalacija dodataka može dosta pomoći korisnicima na tvom sajtu, ali i ovde postoje potencijalne poteškoće. Najpre bi trebalo voditi računa o bezbednosti dodataka jer neki dodaci mogu ozbiljno narušiti upotrebljivost tvog sajta. Da bi se ova situacija izbegla, proveri koliko je korisnika već koristilo dodatak koji želiš, kakve su mu ocene i kada je poslednji put ažuriran. Izbegavaj mesta sa kojih možeš da skineš besplatan dodatak koji se inače plaća jer ti dodaci najčešće u sebi imaju viruse i bezbednosne propuste.

Drugi najčešći problem nastaje kada se instalira dodatak koji verzija tvog WordPress-a ne podržava i onda nastaje problem u samom funkcionisanju web sajta. Istraži koji dodaci ti odgovaraju, da li ih možeš primeniti na svom sajtu i uvek imaj dozu opreznosti.

Bonus savet: Plugin-ovi nude različite mogućnosti koje možeš iskoristiti u svom poslovanju, ali pokušaj da ograničiš broj dodataka koje ćeš koristiti na svom web sajtu jer će previše dodataka usporiti tvoj web sajt.

Kako napraviti sajt za rekamu: Da li je tvoj web sajt spreman za oglašavanje?

Pravljenje sajta u WordPress-u je samo početni korak ka uspešnom internet poslovanju. Nakon izrade sajta, veoma je važno pozabaviti se sledećim segmentima kako bi sajt bio uspešan i spreman za oglašavanje:

Sadržaj web sajta: Šta je to što tačno nudiš?

Da bi potencijalni internet korisnik postao tvoj kupac, važno je da zna tačno koja je tvoja ponuda, kakvu nišu predstavljaš, koje proizvode ili usluge nudiš itd.

Znaš li da čak 70 posto preduzetničkih sajtova nema jasan poziv na akciju? To znači da je potencijalni kupac nešto tražio ili video tvoju reklamu, otišao na tvoj sajt i da zbog previše informacija ili nepotrebnih detalja nije ni znao da nešto tu može da kupi ili poruči. U tekstu „Kako ubediti kupca da kupi priozvod“ govorimo upravo o tome na koji način tačno treba pisati na svom web sajtu kako bi se kupac odlučio baš za tebe.

Kako optimizovati sajt: Nek se tvoje poslovanje svuda vidi

Iako je WordPress sjajna platforma za responsive sajtove, važno je proveriti da li se tvoj web sajt lepo vidi i na desktopu i na mobilnim uređajima. Budući da većina korisnika dolazi sa mobilnog telefona, a da se sajt uglavnom pravi na desktopu (jer je lakše, preglednije i brže), proveri da li je tvoj sajt optimizovan za mobilne uređaje i tablete.

SEO rankiranje: Optimizaciji nikad kraja

Kako želiš da te ljudi nalaze? Koje su ključne reči koje opisuju tvoj posao? Istraživanje ključnih reči koje su relevantne za vrstu usluge kojom se baviš je dug i mukotrpan proces. Potrebno je da pronađeš reči koje su relevantne, ali i tražene u oblasti tvog poslovanja. U takvom poduhvatu ti mogu pomoći alati poput Google Keyword Planer ili Semrush. Kada pronađeš reči za koje želiš da se rankiraš, potrebno je da svaku od stranica svog web sajta optimizuješ za neku od njih. Ovaj proces plasiranja može potrajati i iziskuje dosta vremena, veliku posvećenost, ali i neprekidan rad, budući da Google stalno menja algoritme pretrage, pa se često dešava da, ukoliko ne ažuriraš svoj sajt, izgubiš plasman.

Da li je isplativo? Naravno da jeste! Iako je potrebno mnogo truda i neprekidan rad na sajtu, SEO optimizacija daje odlične rezultate.

Brzina web sajta

Iako brzina učitavanja sajta takođe igra veliku ulogu u SEO rankiranju, ovde smo je predstavili kao zaseban segment, budući da je veoma bitna za korisničko iskustvo na tvom sajtu.

Istraživanja pokazuju da ukoliko ne može da učita tvoju web stranicu u roku od 5 sekundi, potencijalni kupac će isfrustrirano otići sa tvog sajta i to najverovatnije u naručje tvoje konkurencije. Na ovom linku možeš proveriti kolika je brzina učitavanja tvog sajta: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

Google Analitika – Dva puta meri, jednom seci

Ako započneš sa oglašavanjem svog sajta, a nemaš gde da izmeriš rezultate, to je kao da bacaš ljubavna pisma nasred Terazija u nadi da će tvoja simpatija baš tada proći i slučajno ih pronaći. Ili kako bi se narodski reklo – Slaba vajda.

Jedan od prvih koraka nakon izrade web sajta jeste povezivanje sa Google analitikom. Implementacija Google analitike daje povratne podatke koje kasnije možeš iskoristiti u svom poslovanju. Tako da, čak i kada nema nikakve marketinške kampanje, Google analitika ti omogućava da u svakom trenutku vidiš koliko posetilaca imaš na svom sajtu, koje stranice čitaju i gde se najčešće zadržavaju itd.

Google analitika se može implementirati preko dodataka za WordPress, ili preko Google Tag Managera i takođe preko dodataka. Ovaj postupak se sastoji u ugrađivanju koda u sadržaj sajta. Ako nemaš iskustva u ovom segmentu, najbolje je da taj korak poveriš nekome ko to ume i može jer jedna greška prilikom ugradnje koda može onesposobiti sajt.

Ilustracija megafona i kompjutera koji aludiraju na to kako oglašavanje i Google AdSense može doneti zaradu

Kako napraviti sajt i zaraditi: Google AdSense – magična reč

Google AdSense je koristan alat pomoću kojeg možeš na svom sajtu prikazivati reklame. Svaki put kada posetilac tvog sajta klikne na reklamu koju se tu nalazi, određen procenat ide u tvoj džep. To je sjajan način da povećaš svoju zaradu.

Cena klika se kreće u zavisnosti od niše u kojoj se nalazi tvoj web sajt, ali i relevantnosti samog sajta.. Ali i ovde ima začkoljica. Korišćenje Google AdSense ima smisla ukoliko tvoj web sajt ili blog ima veliki broj poseta. Takođe, sve što postavljaš na svoj sajt trebalo bi biti relevatno za vrstu delatnosti kojom se baviš.

Još više mogućnosti za promociju vaših usluga

Uz naše Web servise i Web dodatke imate sve na jednom mestu

Zeka koja razmislja o mogućnostima na internetu

Kako napraviti sajt na internetu besplatno

Kao što možeš videti, osim zakupa domena i hostinga, izrada sajta može biti potpuno besplatna, ako sve ove stvari možeš da uradiš bez ičije pomoći.
Međutim, ako praviš sajt samo da bi imao bilo kakav sajt, onda je bolje da ovaj projekat za izradu web sajta zaboraviš i da vreme koje bi utrošio na ovo utrošiš mnogo pametnije (gledanje serije, letovanje, dobra klopa, slikanje za Instagram). Ali ukoliko želiš da iskoristiš svoj web sajt za poboljšanje svog polsovanja, pravljenje web sajta će ti oduzeti dosta vremena, živaca i truda, posebno ukoliko planiraš da se oglašavaš na internetu. Izrada web sajta podrazumeva posao nekoliko ljudi – web developera, copy writtera, seo stručnjaka, grafičkog dizajnera, anlitičara, marketara (za Facebook, Instagram i Google oglašavanje). Ako misliš da možeš obavljati sve ove poslove i uspešno voditi svoju firmu – samo napred!

Ukoliko misliš da ne možeš da se snađeš i vodiš računa o svakom od ovih detalja, možeš istražiti i druge opcije. Vođeni potrebama preduzetnika Web sevis naKlik je pripremio posebne pakete za izradu web sajta. Najveća prednost je to što ne plaćaš izradu web sajta, nego samo plaćaš mesečnu pretplatu koja se kreće već od 2000 dinara mesečno. Kompletnu ponudu možeš videti na ovom linku.

Kako bi se predviđeni budžet za tvoj digitalni nastup što bolje rasporedio, predlažemo da ispitaš šta je to što možeš da odradiš samostalno, a u šta bi ipak trebalo uložiti novac. Možeš li da napraviš dobar web sajt? Možeš li da osmisliš sadržaj za svoj web sajt? Možeš li samostalno da pripremiš svoj marketinški nastup, optimizuješ budžete za reklame i vodiš kampanje? Kada ispitaš sve svoje mogućnosti, znaćeš tačno u šta bi trebalo uložiti novac, a šta je to što ipak možeš bez ičije pomoći.

Ilustracija zečije ruke koja drži lupu i gleda podatke

Ne zaboravi: Prvo što treba da uradiš nakon čitanja ovog teksta

Verovali ili ne, izrada web sajta ne počinje kodiranjem, instalacijom WordPressa ili neke druge platforme i adaptacijom. Pravljenje dobrog web sajta počinje na papiru, u dokumentu, ali i na Google-u. Da bi tvoje internet prisustvo prošlo nezaboravno, važno je da počneš sa detaljnom pripremom.

Znaš li ko je tvoja konkurencija ? Potraži je, pogledaj njihove sajtove, razmisli o strategiji koju su iskoristili za svoje online prisustvo i šta je to što ti možeš bolje. Kada potencijalni kupac ukuca u svoj Google pretraživač tvoju usugu ili proizvod, imaj na umu da nisi jedina opcija koju će Google izbaciti. Važno je videti šta je to što će mu biti ponuđeno i kako bi trebalo da izgleda tvoj web sajt, ali i ponuda na njemu da bi se istakao.

Naravoučenije: Iako je veoma zabavna i korisna (barem nama) izrada web sajta je dug i mukotrpan proces. Ukoliko želiš sam da napraviš svoj web sajt, pripremi se za veliko istraživanje i sate i sate tutorijala. Razumljivo je da je potrebno optimizovati budžet, zato je bitno ispitati šta je to što možeš samostalno, a gde bi trebalo potražiti pomoć i u koju od ovih kategorija spada izrada web sajta. Osmisli svoju strategiju i neka ona bude prilagođena baš tebi i tvom poslovanju.

Svakog četvrtka uz prvu jutarnju kafu, očekuju te novi saveti u vezi sa tim kako da svoje poslovanje učiniš još uspešnijim i na koji način da osnažiš svoje digitalno prisustvo. Da li već imaš svoj domen i hosting? Ukoliko tek planiraš kupovinu domena, ne propusti sledeći tekst u kojem ćemo govoriti o tome šta ti je sve potrebno pre nego što odeš kod provajdera. 

Za još korisnih informacija iz oblasti izrade web sajta i digitalnog marketniga, prijavi se na naš njuzletter, a mi ćemo ti svaku novu i zanimljivu temu poslati u inboks kako ništa ne bi propustio.

Ilustracija zaštitnog znaka web servisa naKlik  kako drži dasku na kojoj piše "Pratite nas!"

2 Komentari

  1. Marina

    Kako da pristupim vec postojecem sajtu i izmenim tekst?

    Odgovori
    • Blažić A.

      Poštovana Marina,
      Odgovor na Vaše pitanje zavisiti od toga kako je napravljen sajt. U svakom slučaju, potrebno je da imate pristup admin-a kako biste izmenili sadržaj.

      Odgovori

Pošalji komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pročitajte još

Share This