Ilustracija zaštitnog znaka web servisa naKlik kako viri iza naslova

Psihologija boja u marketingu: Kako izabrati boju za sajt?

Crveno i roze nose samo koze
Ne treba kombinovati teget i crnu boju
Ne nosi se teksas sa teksasom

Postoji milion pravila o kombinaciji boja kod oblačenja i za većinu od njih nam nije jasno zbog čega je to tako.

Ali šta se dešava kada je reč o poslovanju?

Odabir boje koja će predstavljati tvoj vizuelni identitet je jedna od najvažnijih odluka jer može izdvojiti tvoje poslovanje i uštedeti marketing budžet. Istraživanja pokazuju da se upravo 93% kupaca odlučuje za proizvod upravo na osnovu izgleda, a odabir boje ovde igra veliku ulogu.

Boja je važan deo tvog vizuelnog identiteta

Kada kažemo čokolada Milka, u glavi ti je nežna ljubičasta sa belim natpisom, zar ne? Marketing tim ovog brenda povezuje svoj proizvod sa utiskom koji ljubičasta boja izaziva, pa ćeš često čuti da je Milka nežna čokolada ili da se ovim proizvodom iskazuje nežnost.

Odabir palete boja je jedan od najvažnijih koraka prilikom kreiranja vizuelnog identiteta, a dobar web sajt bi trebalo da potvrdi vizuelni identitet tvog brenda. To znači da ne bi trebalo odabrati jedne boje kojima ćeš predstavljati svoje proizvode na rafovima, a da sajt bude odrađen u potpuno drugom maniru. Odabir boje logotipa takođe treba da upotpuni ovaj utisak.

Gde bi sve trebalo da se nađu boje tvog preduzeća:

  • web sajt
  • reklame na društvenim mrežama i Google-u
  • dizajn radnje
  • uniforme
  • proizvodi

Kako to postići?

Marketing i branding na osnovu odabira boje: Ilustracija zeca koji slaže plavu i narandžastu

Odabir boje za web sajt preduzeća: Psihologija kupaca

Meni se roze boja baš sviđa- nije dovoljno dobar argument za odabir boje za tvoje preduzeće. Psiholozi ističu da simbolika boja počiva na mnogo dubljem nivou – crvena simboliše krv, život, ali i opasnost, plava je boja koju vezujemo za nebo, zelenu vezujemo za prirodu… Iako su ove kategorije urezane u našoj podsvesti, moderni brendovi stalno pomeraju granice, tako da braon više nije samo boja zemlje i prljavštine, već i boja čokolade. Kada imamo sve ovo u vidu, trebalo bi da razmotrimo pojedinačne boje i njihove efekte na psihologiju kupaca i brendiranje proizvoda:

Najbolji web sajtovi sa efektnim dizajnom

Već od 1990 rsd mesečno

Ilustracija čoveka sa laptopom kako pravi web sajt ispred velikog laptopa

Crvena nije samo boja ljubavi

Vođeni svetskim brendovima kao što su Coca-cola, Netflix, Target i KFC, mnogi preduzetnici se odlučuju upravo za crvenu boju. Psiholozi ističu da je ovo boja pred kojom ne možemo ostati ravnodušni jer povećava broj otkucaja srca.

Crvena boja pobuđuje emocije, asocira na ukus i zdravlje, ali i izaziva osećaj hitnosti, pa i ne čudi što natpis „Sale“ najčešće viđamo upravo na crvenoj pozadini jer utiče na impulsivnost.

Međutim, prilikom upotrebe ove boje bi trebalo biti oprezan. Iako pobuđuje pozitivne emocije, crvena može podstrekivati i negativne emocije jer upućuje na neposrednu opasnost. Zbog toga, ukoliko je CTA (Call to action) dugme na tvom web sajtu u ovoj boji, a nemaš dovoljno klikova, razlog se možda nalazi upravo u prevelikom forsiranju crvene boje i odabiru nijanse koja upućuje na opasnost.

Ilustracija zečice u crvenoj haljini i zeca koji se zaljubljuje u nju

Psihologija plave boje: Smireno, ali i hladno

Plava je boja mora i neba, tako da ne čudi što je upravo ova boja jedna od onih koje simbolišu mir i slobodu. Mnogi marketari ističu da je ovo boja koju preferiraju muškarci. Međutim, novija istraživanja pokazuju da i žene skoro pa podjednako biraju nijansu plave.

Pored toga što je vezujemo za osećaj slobode i mira, plava boja može delovati ozbiljno, rezervisano i hladno. Zbog svega ovoga, plava je boja koju najčešće možemo viđati u velikim korporacijama i B2B firmama upravo zbog toga što asocira na produktivnost, ali nije previše napadna.

Brendovi koji su poznati pod ovom bojom su: Facebook, Skype, Pepsi, Wallmart.

Žuta boja i marketing psihologija: Radost i pristupačnost

Žutu boju najčešće povezujemo sa suncem, razigranošću i radošću. Baš zbog toga što može brzo privući pažnju, žuta je boja koju ćemo, pored crvene i narandžaste, najčešće sretati u izlozima prilikom akcija i sniženja. Marketari često ističu da žuta boja ukazuje na brzinu, dostupnost i pristupačnost, pa ne treba da čudi što je McDonald’s odabrao upravo nijansu žute za svoj poznati M amblem.

Brendovi koji su poznati pod ovom bojom su: Ferari, National Geographyc, IMDB…

Ilustracija kantice sa žutom bojom i žutim flekama oko nje

Narandžasta boja: Optimizam, razigranost, ali i agresivnost

Narandžasta je topla boja koja izaziva entuzijazam i uzbuđenje. U marketingu se najčešće koristi kako bi privukla pažnju, asocirala na kreativnost i izazvala osećaj optimizma. Međutim i ovo je jedna od boja koju bi trebalo koristiti umereno, jer previše narandžaste kod potencijalnih kupaca može izazvati utisak agresivnosti.

Narandžasta boja se može videti kod Nickleodeona, Amazona, Fante, Harley Davidson-a.

Ilustracija zečijih šapica i rupe u kojoj se nalazi šargarepa

Zelena boja u marketingu

Kada je pre dve godine, poznati glumac Rajan Rejnolds kupio Mint firmu, zeleo je brend koji će asocirati na osveženje i povezanost sa prirodom u korporativnom svetu telefonijie, pa i ne čudi što je odabrao upravo zelenu boju za svoj marketing nastup.

Iako se zelena boja najčešće povezuje sa prirodom, upotreba zelenih tonova u poslovanju ima mnogo širi spektar. Mnogi preduzetnici koriste ovu boju u radnjama na mestima koja su predviđena za relaksaciju kupaca. Zelena boja se takođe može povezivati sa bogatstvom i izobiljem, pa i ne treba da čudi što je često možemo videti na različitim sajtovima u okviru CTA dugmeta.

Zelena boja je sastavni deo vizuelnog identiteta kod sledećih brendova: Spotify, Starbucks, Sprite

Ilustracija - zaštitni bznak web servisa naKlik - zec koji farba beli zid u zelno

Ljubičasta boja: Elegancija i mudrost

Moderni brendovi sve više pokazuju značaj ove boje, posebno u marketing nastupu. Ljubičasta boja asocira na rojalnost, komoditet, luksuz i eleganciju. Takođe, ovo je boja koju u marketingu i psihologiji mogu povezivati sa mudrošću, ali i lepotom, što potvrđuje veliki broj kozmetičkih proizvoda koji biraju upravo ovu boju.

Poznati brendovi koji koriste ljubičastu su: Milka, Viber, Hallmark.

Braon boja: Zemljani i retro vibe

Zemljani braon tonovi asociraju stabilnost. Psihologija boja ističe braon kao prijateljsku boju koja može asocirati na kafu i čokoladu, ali koja može doprineti i poznatom retro tonu. Međutim, jednostavna braon boja može ponekad biti malo dosadna. Zbog toga bi trebalo razmilsiti na koji način se braon može dopuniti i uklopiti nekom drugom zanimljivom bojom.

Brendovi koji koriste ovu boju su Nespresso i M&M.

Ilustracija papirnih aviona kako lete

Crna, bela ili siva?

Crna, bela i siva boja su boje koje mogu ostaviti veliki utisak, ali koje bi trebalo pažljivo koristiti. Tako, na primer, iako asocira na eleganciju i sofisticiranost, crna boja se takođe vezuje za mrak, mističnost i zlo. Previše crne boje može delovati uznemirujuće i zastrašujuće, ali u ograničenim količinama, crna može dati savršen utisak.

Bela boja se može uklopiti uz svaki brend, ali ukoliko se previše insistira na ovoj boji, brend može delovati prazno i jeftino.

Široki spektar sive je dobar odabir jer nam omogućava bezbroj zanimljivih kombinacija i pravi primer za to je Apple.

Poznati brendovi koji koriste kombinaciju crne, bele i sive su Apple i Nike.

Šta još treba da znam o psihologiji boja?

Kada znamo šta koja boja predstavlja, lakše nam je da uklopimo svoju viziju u sve to. Međutim, nije dovoljno reći – Hoću plavu boju na sajtu jer smiruje, potrebno je da odaberemo paletu za svoj vizuelni identitet, ali i da definišemo o kojoj plavoj boji je tačno reč:

zeleni klupko koji se kotrlja

Svetloplava i tamnoplava imaju različit psihološki efekat

Isto kao i svetlocrvena i tamnocrvena. Ili bilo koja boja u svetlijoj i tamnijoj kombinaciji. Svetloplava može delovati nežno, dok tamno plava može izazvati utisak moći i luksuza. Kada formiramo paletu boja, trebalo bi voditi računa.

Posmatraj boju u kontekstu sa ostalima

Stari Egipćani su dobro poznavali ovaj štos. Zbog toga se u njihovoj umetnosti često mogu naći predstave hrane, ukusa, života i plodnosti crvenom bojom, ali i opasnosti, krvi i lova. Boja koju odabereš za svoj brend treba da u kombinaciji sa ostalim bojama izazove pravi efekat.

Ilustrovane šapice i uši zeca koji viri iz rupe

Monohromarska, analogna, triad ili komplementarna kombinacija boja

Kombinovanje boja se zasniva na nekoliko principa:

Monohromatski: Monohromatska paleta boja se zasniva na odabiru različitih nijansi jedne iste boje. Ako odabereš ljubičastu boju, svoj brend možeš graditi u različitim tonovima ljubičaste.

Analogna paleta boja jeste ona koja počiva na odabiru sličnih boja. Recimo kombinacija žute i narandžaste boje.

Triad: Color sheme za ovu kombinaciju najlakše možeš postići ako na populrnom color wheel-u nacrtaš trougao. Recimo – svetonarandžasta, tamnoljubičasta i svetlozelena bi činile jednu takvu šemu.

Komplementarna kombinacija se zasniva na odabiru boja koja se nalaze u potpunoj suprotnosti u odnosu na drugu. Takva kombinacija su crvena i zelena. Na taj način stvara se upečatljiv kontrast koji privlači pažnju.

Ilustracija kantice sa žutom bojom i žutim flekama oko nje

Kako da odaberem boju za svoj web sajt?

Boje na tvom web sajtu bi trebalo da prate imidž tvog poslovanja. Na koji način možeš da kreiraš svoj imidž, potraži u na ovom linku. Naš rezultat je bio, iznenađujuće, narandžast kao i naš logo.
Razmisli o sledećem – boja povećava brand awerenes za 80%. Ako planiraš da reklamiraš svoj web sajt, ovo je podatak koji će ti uštedeti dosta novca na marketing kampanju koja će uticati na svest kupaca o tvom brendu.

Pre nego što počneš sa izradom sajta i odabirom boja, izdvojili smo nekoliko saveta koji ti mogu pomoći:

Ilustracija jastučeta, igle, konca i dugmadi rozikaste boje

Privuci pažnju neočekivanim odabirom boja

Ne mora svaki B2B biznis koristiti plavu i ne mora svaka kozmetika koristiiti nijanse ružičaste. Pokušaj da predstaviš svoje poslovanje na način koji će drugima privuči pažnju, a boje ti mogu pomoći u tome.

Ilustracija zečice koja kombinuje boje - plavu i ružičastu kako bi privukla pažnju kao jedno od marketing rešenja

Imaj na umu: Logo treba savršeno da se uklopi uz tvoj odabir boja

O tome šta sve može dobar logotip smo već pisali u tekstu koji je privukao veliku pažnju. Budući da je logtip lični pečat tvoje firme, trebalo bi da se savršeno uklapa u odabir boja, posebno na web sajtu.

Sajt nije slkovnica: Odaberi nekoliko boja i drži se njih

Za početak- svedi svoj odabir na tri boje – jedna koja će biti baza i osnovna boja, druga koja će naglašavati i voditi oko potencijalnog kupca ka onome što je važno i treća – neutralna boja koja će se verovatno naći na pozadini nalepnice za proizvod ili web sajta.

Preveliki broj boja na web sajtu će kod potencijalnog kupca izazvati zbunjenost i dezorijentisanost. Odaberi boje koje ćeš koristiti sa konkretnim ciljem, a ne boje koje su ti pale na pamet.

Ilustrovane zečije šapice i rupa u kojoj se krije zec

CTA dugme: Nije svejedno koje je boje

Dugme za poziv na akciju bi trebalo da privuče pažnju potencijalnom kupcu. Zbog toga je nekada najteže odabrati boju koja će zauzimati to malo mesto na tvom web sajtu. Ovde bi trebalo istaći da ne postoji savršen recept. Ukoliko želiš da izvučeš maksimum od svog web sajta i odabereš pravu boju, potrebno je nekoliko meseci testiranja i praćenja.

Web sajt je tvoj najbolji pomoćik: Kakv efekat želiš da izazoveš?

Zamisli da je tvoj brend čovek i odgovori na sledeća pitanja:

  • Da li je više ozbiljan ili zabavan?
  • Kog je pola?
  • Koliko ima godina? Da li je mlađi ili stariji?
  • Kakvu ulogu bi imao u društvu? Da li se šali, edukuje, inspiriše ili vodi?
  • Gde se oblači? Da li izgleda luksuzno ili pristupačno?
  • Da li je moderan i prilagođava se trendovima ili je više klasičan?

U odnosu na svoje odgovore odaberi prave boje koje će predstaviti personalitet tvog brenda. A onda preuredi svoj sajt tako da odgovara upravo ovim bojama, jer je web sajt zaista najbolji pomoćnik tvog poslovanja.

Izaberi paket i registruj se

Izrada web sajta već od 1990 rsd mesečno

Ilustracija crvene bube koja nosi paket na krovu

Naravoučenije: Pravi odabir boje za prezentaciju poslovanja može uštedeti mnogo novca u marketingu. Međutim, kada biramo boju trebalo bi da vodimo računa, ne samo o psihologiji boja, već i o kombinaciji boja, kontekstu i poruci koju želimo da pošaljemo.

Prijavi se na naš njuzletter i poslaćemo ti poklon koji će ti pomoći u načinu oglašavanja, a sledećeg četvrtka u inboks te očekuje jedna nova i zanimljiva tema uz koju možeš popiti kafu ili čaj.

Četvrtkujmo zajedno!

Ilustracija zaštitnog znaka web servisa naKlik  kako drži dasku na kojoj piše "Pratite nas!"

0 %s Komentara

Pošalji komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pročitajte još

Share This