Ilustracija zaštitnog znaka web servisa naKlik kako viri iza naslova

Font i Tipografija: Kako odabrati slova koja prodaju?

Čuvaj se sitnih slova- je pravilo koje uzimamo u obzir kada potpisujemo ugovor. Međutim, sitna slova i loši fontovi nas vrebaju i na web sajtovima.

Zamisli sledeću situaciju – Kupac odlazi na sajt kako bi dobio određenu informaciju o proizvodu. Međutim, slova su nepregledna, sitna i zbijena i teško mu je da čita. U ovom trenutku će ili odustati od ovog web sajta ili će nastaviti da se muči i da čita tekst. Kada ode sa tvog web sajta, neće zapamtiti potrebne informacije nego taj osećaj koliko mu je bilo teško.

Mnogo ljudi potpuno zanemari osnovna tipografska pravila, pa se često dešava da potencijalni kupci da naručuju na sajtu ili ne klikću na banere upravo zbog lošeg izgleda teksta. Zato smo rešili da izdvojimo osnovna pravila koja će ti pomoći da organizuješ tekst na svom web sajtu f i u okviru kataloga kako bi prodaja bila na zadovoljavajućem nivou.

Šta je uopšte tipografija?

Tipografija je način ogranizovanja teksta, to je mesto gde sadržaj susreće formu. Pored odabira dobrog fonta, tipografija podrazumeva i tip slova, razmaake između slova, ali i između redova i hirerarhiju u oranizovanju teksta.

Ilustracija zeca i papagaja koji sede ispod bilborda na kojem je reč Tipografija napisana na najrazličitije načine

Font i tipografija u dizajnu: Zašto je ovo bitno?

Vreme je da se suočimo sa istinom – u digitalnom svetu izgled je podjednako važan kao sadržaj. Budući da korisnici interneta skeniraju tekst, pa tek posle čitaju ono što smatraju relevantnim, veoma je važno obratiti pažnju na sam izgled teksta, jer će dobro organizovan tekst postići harmoniju i dati dodatnu vrednost teksta.

Iako ne može da navede konkretan font i grafičko rešenje, većina kupaca ume da prepozna tipografiju određenog brenda, tako da tačno znamo kojim slovima piše Coca-Cola, a koja slova možemo videti na Ikeinim bilbordima. Jedinstveni tipografski nastup je obećanje kako potencijalnim, tako i vernim kupcima da brend drži do svojih načela i da ih neće menjati, kao što neće menjati ni ton i izgled teksta kojim se obraća kupcima.

Ilustracija zečijih šapica i rupe u kojoj se nalazi šargarepa

Font finder: Nekoliko jednostavnih prečica za pronalaženje fonta

Pravi font za svoje poslovanje možeš potražiti na nekoliko načina. Ako još uvek ne možeš da se odlučiš za to koji font odgovara tvom poslovanju, savetujemo ti da posetiš stranicu Google fontova i potražiš inspiraciju.

Međutim, ukoliko već imaš određen font na umu i želiš da saznaš o kojem je tačno reč, da li je besplatan i da li postoji neki sličan tome, sajt WhatTheFont ti može pomoći u tome.

Ilustracija elemenata istraživanja i zekine ruke koja drži lupu

Hamonija, čitljivost i vrednost sadržaja: Šta sve može dobra tipografija?

Iako potencijalni kupac verovatno ne zna ništa o tipografiji, ljudskom oku godi kada može da prepozna sklad i harmoniju. Prilikom posete sajtu, potencijalni kupac će nesvesno segmetirati sadrdžaj upravo prema ogranizaciji i tipografskim rešenjima. Tipografski stil koji privlači pažnju deluje mnogo ubedljivije i daje dodatnu vrednost tekstu i poruci koju nosi.

Na taj način tipografija na web sajtu može postati glavni razlog zašto se potencijalni kupac zadržava, prati sadržaj i prikuplja informacije ili zašto samo odskroluje tekst i ode sa sajta.

Tipografija u dizajnu: Kako odabrati slova koja prodaju?

Razmisli o sledećem – Kada biraš prodavca koji će raditi u tvom lokalu, želiš nekoga ko je elokventan, srdačan i ljubazan, ko ne koristi pretenciozne reči i ko će pružiti kupcu sve potrebne informacije. Ako je prodavac neljubazan i govori nerazgovetno, lokal može biti i na najprometnijem mestu, ali prodaja će stagnirati.

Na tvom web sajtu ili katalogu, tipografija je ta koja diktira ton sadržaja. Ona rečima daje specifični prizvuk koji može izazivati čitav spektar osećanja: srdačnost, toplinu, preteći ton, ali i hladnoću i rezervisanost. Nekada, ista poruka sa različitim tipografskim rešenjima može delovati sasvim drugačije.

Svaki font ima svoj karakter, a kupac će nesvesno vezivati taj karakter za tvoje poslovanje.

Različita tipografska rešenja za natpis Vratiću se koji u jednom slučaju deluje preteći, a u drugom krasnopisno

Odaberi font: Serif i Sans serif fontovi?

U zavisnosti od toga da li imaju ili nemaju kukice (serife), sve fontove je moguće podeliti na serif fontove i sans serif (beskukičaste) fontove. Sans serif fontovi su mlađa braća serifnih, a borba među njima često podseća na borbu za roditeljsku ljubav. Pošto font za poslovanje ne bi trebalo da biramo u skladu sa tim šta volimo, nego u skladu šta želimo da postignemo, izdvojili smo sve stvari na treba da obratiš pažnju:

Tradicionalnije ili moderno: Font priča priču o tvom brendu

Budući da su korišćeni otkako je postoji štampa, serifni fontovi donose osećaj tradicionalnosti. Zbog toga se mnogi brendovi odlučuju za ovaj font kako bi toplinu tradicionalnih vrednosti vezali za svoje ime.

Ako je tvoj proizvod nešto što je novo i revolucionarno, sans serifni proizvodi su možda bolji odabir.

Međutim, ovde ne treba biti potpuno dosledan. Nekada je dobro odabrati font koji će iskazati neobičan spoj, a proizvod će upravo po tome biti zamapćen.

Ilustracija papirnih aviona kako lete

Sans serifni fontovi su lakši za čitanje na internetu

Internet sfera je pomalo favorizovala upotrebu sans serifnih fontova i to iz jednog prostog razloga – tekst koji nema kukice je prijemčiviji oku i lakši za čitanje.

Zbog toga se mnogi preduzetnici odučuju za kombinaciju ova dva fonta kako bi postigli pravu poruku.

Bonus savet: Svoje poslovanje možeš predstaviti kroz jedan ili dva fonta. Previše fontova će samo zbuniti kupca.

Ilustracija otiska šapica u blatu

Rukopisni, monospaced i display fontovi: Veliki efekat, ali i veliki rizik

Fontovi koji podsećaju na rukopis mogu biti dobro rešenje za manju količinu teksta. Međutim, ovde bi trebao voditi računa tome šta želimo da postignemo ovakvim fontom.

Rukopisni fontovi mogu odavati utisak formalnosti, kežualnosti i opuštenosti ili dodatnu artističku notu.Odabir ovakvog fonta nekada može da bude pravi pogodak, ali se zbog svoje kompleksnosti ne preporučuju početnicima.

Ako želiš rukopisni font za svoje poslovanje, posavetuj se sa grafičkim dizajnerom oko idealnog rešenja koje će se uklopiti u koncept tvog brenda. Samostalnim i nesmotrenim korišćenjem može doći do grešaka koje će doprineti neproporcionalnosti i davati utisak neprofesionalizma.

Monospaced fontovi su poznati po svojoj neproporcionalnosti jer svako slovo zauzima isti prostor. Zbog toga se koriste kada je potrebno segmentirati slova ili brojeve. Ovakvi fontovi su takođe mogu biti serifni i sans serifni, a širu upotrebu ovakvih fontova možemo videti recimo u matematičkim udžbenicima.

Display fontovi variraju u stilu i izgledu, veoma su upečatljivi i pogodni su za izdvajanje naslova.

Kada je ovo dobro rešenje?

Upravo zbog toga što donose boom efekat i privlače pažnju, odabir ovih fontova za manje količine teksta (ime brenda, naslov, slogan, poziv na akciju) može biti savršeno rešenje.

Međutim, ukoliko samostalno eksperimentišemo ovakvim fontovima, možemo postići sasvim suprotan efekat. Zbog toga, ukoliko želiš da svoje poslovanje istakneš na ovaj način, savetujemo ti da potražiš pomoć dizajnera koji zna tačno kako da uklopi ovakve fontove u tvoje poslovanje i postigne vizualno rešenje koje privlači pažnju i deluje profesionalno u isti mah.

Tipografija i psihologija: Uperi pogled kupca baš tamo gde treba

Mnoga istraživanja pokazuju da savremeni korisnik interneta, ne čita nego skenira tekst. Zbog toga bi trebalo da potencijalnom kupcu olakšamo ovaj proces tako što ćemo mu ukazati na ono što je bitno kroz hijerarhiju teksta.

Kako to učiniti?

Tako što ćeš najpre uspostaviti neka osnovna pravila u vezi sa tim kako ćeš istaći naslov, paragrafe, raspored slika. Zatim razmisli o tome kako ćeš interpretirati svoj sadržaj. Dodaj međunaslove i bolduj bitne stvari, a određeni tekst možeš navesti po buletima.

Potencijalni kupac će doći na web sajt, skenirati čitav tekst i znaće odakle da krene i gde šta može da pronađe.

Web sajt je tvoj izlog: Uredi ga po svojoj želji

Za samo par dana uz našu podršku i pomoć, dobićeš atraktivan web sajt sa posebnim dizajnom.

Ilustracija telefona čiji ekran predstavlja ulaz u prodavnicu

Najbolji font za čitanje daje dovoljno prostora da se oko ne umara

O tome koliko je važan prostor u tipografiji, govori nam činjenica da grafički dizajneri moraju voditi računa o čak tri elementa kako bi ispunili ove uslove. To su:

  • Kerning – prostor između specifičnih karaktera, recimo prostor između nd
  • Leading – prostor između redova
  • Tracking – prostor između slova

Dok gleda sadržaj na tvom web sajtu, korisnik je u stanju da nesvesno grupiše reči, ali i slova. Naglašavanje praznog prostora mu omogućava da pročita tekst baš onako kao što želiš. Dobar razmak između redova mu olakšava praćenje tog teksta. Bez obzira na to koji font odabereš, ovo su pravila koja je važno ispoštovati.

Ilustracija koja pokazuje kako Leading, Kerning i Tracking u tipografiji mogu promeniti značenje samog teksta

Kontrast u tipografiji: Suprotnosti se zaista privlače

Često ćeš imati prilike da vidiš da mnogi brendovi kombinuju dva fonta i da to izgleda fenomenalno. To se čini upravo zbog toga što se kontrast može uočiti odmah, tako da se korisnik ne mora zamarati i razmišljati šta bi trebalo da se postigne. Kontrast možeš napraviti na nekoliko načina:

Velika vs mala slova – Kada se kontrast postiže veličinom važno je da je razlika uočljiva.To znači da bi trebalo postaviti slova koja su barem duplo veća u odnosu na manji font. Primer za to možeš pronaći na Apple-ovom sajtu.

Serifni i sans serifni fontovi – Zbog različitg utiska koji ostavljaju pojedini serifni fontovi se savršeno uklapaju sa sans serifnima. Recimo Open Sans i Lora su jedan od takvih primera.

Debelo i tanko – Stanio i Olio su savršen par baš zbog toga što izgledaju potpuno drugačije. Isti je slučaj sa slovima. Tekst koji je extra bold se odlično slaže sa tekstom koji je light. Međutim, ovde bi trebalo voditi računa i biti umeren jer boldovana celina bi trebalo da bude mnogo manja u odnosu na light.

Bonus savet: Ako još uvek ne znaš kako da upariš fontove, na internetu postoji mnogo sajtova koji se bave time, a mi ti preporučujemo Canva sajt koji će ti na osnovu jednog fonta, predložiti nekoliko drugačijih. Više o tome, potraži ovde.

Ilustracija crne i bele ovce koja prikazuje kako se u vizuelnom predstavljanju suprotnosti zaista privlače

Kako da odaberem font: Font za logo restorana, najbolji font za frizerski salon

Pre nego što poslušaš ove smernice i potražiš odgovarajući font, veoma je važno zapamtiti jednu stvar- Font bi trebalo da odgovara kontekstu tvog poslovanja. To znači da font koji biramo za logo restorana ne može da bude isti kao font koji biramo za električarske usluge. Takođe, ne postoji ni font koji bi odgovarao svakom frizerskom salonu jer različiti saloni imaju različite mušterije.

Recimo ukoliko želiš da postigneš utisak prefinjenosti i artizma, odabraćeš minimalistički tanki i dugi font, a ukoliko želiš da stvoriš mesto gde će se ljudi osećati domaće i prirodno, koristićeš toplije i punije fontove.

Ilustracija: različiti fontovi i tipografska rešenja za različita poslovanja

Business font style: Cool font znači cool poslovanje

Ne treba se slepo držati pravila. Ukoliko je font jasan i razumljiv, može biti upečatljiv baš zbog toga što odstupa od svih pravila. Ako je tvoje poslovanje B2B, neočekivani odabir fonta može privući klijente i izdvojiti te od konkurencije.

Ilustrovane šapice i uši zeca koji viri iz rupe

Logo font: Kako da odaberem pravi font za logotip?

Kada smo govorili o dizajnu logotipa, rekli smo da je važno uklopiti logotip u kompletan vizuelni identitet, a više o tome možeš pogledati u našem tekstu koji govori baš o tome kako da kreiraš logotip za svoju firmu.

Font koji se nalazi na logotipu tvoje firme bi trebalo da se slaže sa fontom koji ćeš koristiti za predstavljanje svog poslovanja po kontrastu ili sličnosti i to tako da je osnovna ideja jasna na prvi pogled.

Clean fonts: Najbolji su minimalistički fontovi?

Različiti dizajneri preferiraju različite fontove, ali se svi slažu oko jedne stvari: Najbolji font je onaj koji dopušta tekstu da “diše” i izgleda tako da potencijalni kupac uopšte ne mora da razmišlja o tome koji je font odabran i zašto se uopšte nalazi tu.

Kreativno rešenje: Logotip i vizuelni identitet

Ako nemaš ideju za svoj vizuelni nastup, kontaktiraj nas i pomoći ćemo ti da se istakneš na tržištu.

Ilustracija čoveka sa laptopom kako pravi web sajt ispred velikog laptopa

Puškice koje smo ukrali od naše dizajnerke: Koji su “sigurni” fontovi?

Ako te je ovaj tekst još više zbunio, ne brini. Izdvojili smo nekoliko fontova sa kojima ne možeš pogrešiti:

  • Helvetica – jedan od najpopularnijih sans serifnih fontova koji je zamenio popularnu Futuru.
  • Roboto – font koji ima nekoliko varijanti, tako da je veoma pogodan za upotrebu na različitim mestima
  • Poppins – sans serifni font koji je baziran na čistoj geometriji
  • Open Sans– jedan od najpoznatijih i najneutralnijih fontova koji se uklapa uz svako poslovanje.
  • Montserrat – Font koji spaja urban i tradicionalan stil. Možeš ga primeniti u čak 18 različitih stilova od sasvim tankog do ekstra bold, tako da je odlično rešenje za postizanje kontrasta.
  • Noto Sans – Noto Sans dolazi u nekoliko varijati i poznat je po zanimljivim rešenjima praznog prostora.
  • Georgia – serifni font koji je dizajniran u Microsoftu, gde su vodili računa o tome da ovaj font bude dovoljno čitljiv i elegantan.
  • Lora – Serifni font koji deluje toplo i srdačno
  • Baskerville – elegantan font koji uliva poverenje
  • Bebas Neue– font koji si verovatno imao prilike da vidiš na našem Instagram profilu. Mnogi koriste Bebas Neue u B2B obraćanjima, ali mi ga koristimo uz našu temu i savršeno se uklapa.

Naravoučenije: Iako na prvi pogled deluje banalno, tipografija može biti jedan od razloga zbog kojih potencijalan kupac odustaje od kupovine i odlazi sa sajta. Zbog toga je veoma važno preduprediti ovaj problem, ispoštovati pravila i pronaći pravi font koji naše poslovanje predstaviti u pravom svetlu i uliti poverenje.

Svakog četvrtka na našem blog te očekuju zanimljive teme koje možeš brzo savladati i odmah iskoristiti u svom poslovanju. Sledećeg četvrtka govorimo o jednoj interesantnoj temi koja može poboljšati tvoje online prisustvo.

Četvrtkujmo zajedno!

Ilustracija zaštitnog znaka web servisa naKlik  kako drži dasku na kojoj piše "Pratite nas!"

0 %s Komentara

Pošalji komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pročitajte još

Share This