Jednom mi je sedmogodišnji nećak rekao – Kada sam dobar u školi, ja dobijem onaj najk smajli, a kada nisam, onda dobijem iks.
Logotip kompanije Nike je postao toliko prepoznatljiv, pa i ne treba da nas čudi što ga deca koriste umesto znaka tačno. Budući da je ovaj simbol način na koji se nagrađuju u školi, privrženost ovom brendu postoji još od malih nogu. Zbog toga ne bi trebalo da začudi ako ti dete u mlađim razredima zatraži nešto upravo od ovog proizvođača sportske opreme.
Sve ovo nam ukazuje na značaj logotipa koji bi trebalo osmisliti na duže staze kako bi tvoje poslovanje postalo prepoznatljivo. Ako razmišljaš o tome kako treba da izgleda tvoj logo ili o redizajnu već postojećeg, do kraja ovog teksta ćeš imati sve potrebne informacije kako bi osmislio logotip koji deluje profesionalno i kreativno. Krenimo redom:
Ovde ćete pročitati
- Šta je logotip i zašto je to važno?
- Klasična podela logotipa: Tipografski, simbol i kombinovani logo
- Dizajn za logo: Kakav treba da bude?
- Kako napraviti logo za Youtube kanal, Facebook Instagram ili fotografiju?
- Kako da napravim vektorski logo?
- Logo za web sajt: Šta treba da znam?
- Kako da napravim logo svoje kompanije?
- Dizajn logoa u samostalnoj režiji: Sam svoj dizajner
- Grafički dizajner: Uvek je bolje obratiti se profesionalcu
- Gde da nađem grafičkog dizajnera?
- Zaštita imena i logotipa: Potrudi se da trud ne bude uzaludan
Šta je logotip i zašto je to važno?
Logo je grafički znak ili simbol koji doprinosti stvaranju vizuelnog identiteta tvog poslovanja. Mnogi misle da je logotip potreban da bi se delovao profesionalnije i ozbiljnije i u pravu su. Međutim, dobar logotip doprinosi mnogo više od toga.
Reč je o uštedi u troškovima za marketing. Istraživanja pokazuju da dobro osmišljen brend i proizvod sa upečatljivim vizuelnim identitetom troši mnogo manje za oglašavanje, nego poslovanje koje je potpuno neprimetno.
Zbog toga je vrlo važno pozabaviti se kako dizajnom logoa, tako i dizajnom web sajta, stranica na društvenim mrežama i generalno svim segmentima koji predstavljaju tvoje poslovanje.
Klasična podela logotipa: Tipografski, simbol i kombinovani logo
Logo se u većini udžbenika deli na tri osnovne kategorije:
Tipografski: Logo sastavljen od slova, sadrži naziv brenda i neku osnovnu parolu. Primer za takav logotip je Google – upečatljiv font, zanimljivo vizuelno rešenje i upečatljive boje. Sve ovo čini da svi dobro znamo kako izgleda Google. Skraćena verzija obrazuje favikon koji se sastoji od prvog slova i upečatljivih boja.
Simbol: Znakovni logotip koji predstavlja određeni brend. Najpoznatiji takav logo jeste Apple, brend nakon kojeg ilustracija jabuke više nikada neće biti ista.
Kombinovani logo: Kombinacijom tipografije i simbola nastaje kombinovani logo koji je jedno vreme bio izuzetno popularan. Primera za ovakav logotip je mnogo: Nike, Adidas, Huawei…
Važna napomena: Ova podela ti može značiti prilikom dogovora sa grafičkim dizajnerom kako biste se što lakše sporazumeli oko toga šta tačno želiš. Međutim, kreativnost poznatih dizajnera briše ove ustaljene granice, pa je podela potpuno nepotrebna.
Dizajn za logo: Kakav treba da bude?
Grafički dizajneri se često razlikuju po stilu i tehnikama, ali svi se slažu oko nekoliko osnovnih stvari koje su potrebne da bi dizajn lototipa bio dobar. Izdvojili smo nekoliko smernica koje će ti pomoći da proceniš da li je tvoj logotip dobar.
Tipografski logo: Nije svejedno koji je font
Mnogi misle da je upečatljiv, težak ili kaligrafski font pravi izbor koji će izdvojiti njihovo poslovanje i tako smo dobili mnoštvo ružnih logotipa koji su potpuno isti, nečitljivi i neupečatljivi. Navešćemo nekoliko primera, a slične verovatno stalno viđaš po gradu:
Jednostavni logotip: Nije logo sve što sija
Prosečan preduzetnik često misli ovako – Ako nemam kukice, elegantan font, drečave boje i ilustracije, ljudi će misliti da sam neozbijan. Komplikovan logo pokazuje i moje umeće, zar ne?
Pa i ne baš.
Podsetimo se – Logo je nešto po čemu bi potencijalni kupci trebalo da zapamte tvoje poslovanje. Komplikovani logo je težak za pamćenje, često nepregledan i krajnje nepraktičan – teško je primeniti ga na web sajt, društvene mreže, vizit kartu, kombi za dostavu…
Dobar logotip će te pozicionirati u sećanju kupca i na taj način izdvojiti od konkurencije. Postoje kompanije i udruženja koja imaju izuzeztno komplikovane logoe, ali trebalo bi uzeti u obzir da takve kompanije posluju dugi niz godina kao i da su angažovale izuzetne profesionalce kako bi svoj logo dovele do savršenstva.
Kreativni logo sa skrivenim značenjem
Jedno od zanimljivih dizajnerskih rešenja jeste kreativan logotip sa simboličnim značenjem koje otkriva nešto više o poslovanju. Najpoznatiji takav logo je Amazonov koji strelicom od A do Z (početno i poslednje slovo alfabeta) nagoveštava da je ova kompanija zaista poseduje sve od A do Z.
Zašto je ovo dobra opcija?
Logotip koji ima neku “foru” će vizuelno ispričati priču koju ćeš upamtiti – upamtićeš reč, a upamtićeš i značenje. Jednostavno je – niko ne kupuje ono piće što ima crvenu nalepnicu i neka slova, ali svako kupuje Coca-colu.
Dizajn u svakom segmentu: Postavi svoj logo u kontekst poslovanja
Iako bi logo trebalo da osmislimo u okviru onoga što je naša vrsta delatnosti, to ne znači da moramo pribegavati onom klišeizovanom stilu – ako je doktorska ordinacija, onda treba da ima crveni krst i stetoskop, a ako je advokatska kancelarija vagu ili čekić sudije. Nekoliko zanimljivih rešenja je nastalo baš u kombinaciji različitih zanimanja i naziva, kao što je to na primer Spartan Golf Club, koji je upravo svojim dizajnerskim rešenjem stekao mnoštvo novih korisnika.
Druga stvar o kojoj bi takođe trebalo voditi računa jeste primenjivost logoa u skladu sa tim gde se on sve može naći – na radnji, web sajtu, na vizit kartici, ili jednostavno odštampan na majici… Zbog toga smo osmislili jedan način pomoću kojeg u samo dva koraka možeš da shvatiš da li se nalaziš na dobrom putu ili ne:
- Korak: Pre nego što počneš sa izradom logoa, zamisli kako bi on izgledao na ogromnom oblakoderu gde će se u budućnosti naći tvoja kompanija.
- Korak: Sada zamisli kako bi izgledao na mestu gde se sada nalazi tvoja firma, restoran, prevoznički kamion…. Ako ne možeš da ga ukombinuješ na oba mesta, razmisli o boljem dizajnerskom rešenju.
Napravi logo u adekvatnim bojama
Istraživanja pokazuju da ako svoj logotip odradiš u boji, šansa da se upamte po njemu je 80 % veća u odnosu na crno-bele logoe. U zavisnosti o vrste poslovanja kojim se baviš, razmisli o tome koje boje bi se najbolje uklopile u tvoj logotip. Više o tome kako treba ukombinovati boje u okviru svog vizuelnog identiteta i šta nam govori psihologija boja, pročitaj u nekom od budućih tekstova.
Važna napomena: Ako realizuješ svoj logo u nekoj posebnoj boji, obavezno testiraj kako bi delovao na crnoj, a kako na beloj pozadini.
Kako napraviti logo za Youtube kanal, Facebook Instagram ili fotografiju?
Pažljivo dizajniran logo se može primeniti i u okviru društvenih mreža.
Naš savet je da osmisliš jedno univerzalno rešenje koje ćeš primenjivati na više mesta, a ne da osmišljavaš dizajn za svaku pojavu ponaosob. Vizuelni identitet tvog poslovanja treba da izgleda tako da se može primetiti svuda, ali i da ga možeš prepoznati čak i kada je logotip mali.
Upravo zbog toga što bi logotip trebalo da se uklopi u svako rešenje, naš savet je da logo uvek kreiraš u vektorskom formatu, kako u različitim dimenzijama ne bi gubio na kvalitetu.
Kako da napravim vektorski logo?
Formati koje najčešće imamo prilike da viđamo su JPEG, PNG, GIF, TIFF, PSD su napravljeni u bitmap grafici koja koristi piksele i koristi se uglavnom za fotografije.
Za izradu i dizajn logotipa potrebna je vektorska grafika koja će sačuvati informacije o linijama, oblinama i tekstu kako bi se logotip mogao primenjivati svuda. Vektorski formati su PDF, EPS, SVG, AI… a možeš ih pronaći u okviru sledećih programa: Adobe Ilustrator, Figma, AutoCad.
Logo za web sajt: Šta treba da znam?
Logo je prva stvar koju će potencijalni kupac videti na tvom web sajtu. Kako bi vizuelni identitet bio potpun, dizajn web sajta bi trebalo da bude usklađen sa logotipom.
Krzavi, mutni i nejasni logotipi na web sajtu odaju utisak aljkavosti i neprofesionalnosti, a takav web sajt, kao što smo već rekli, deluje kao zamrljani izlog prodavnice. Zbog toga bi prilikom izrade web sajta trebalo kreirati i vektorski logotip u SVG ili PDF formatu.
Web sajt je vaš izlog
Za samo par dana, uz našu pomoć i podršku
dobićete atraktivan web sajt sa posebnim dizajnom.
Kako da napravim logo svoje kompanije?
Kada se pokrene biznis, mnogi preduzetnici ne mogu odvojiti budžet za baš svaku stvar – web sajt, oglašavanje, marketinški plan, kreiranje i nastup brenda. Izrada i dizajn logotipa takođe potpadaju pod ovo. U zavisnosti od toga kakva im je lista prioriteta, mnogi pribegavaju samostalnom kreiranju logotipa.
Međutim, ono što je važno jeste da shvatimo koliko je važan vizuelni identitet poslovanja, a grafički dizajneri su nam izuzetno potrebni u tom segmentu i uvek je bolje potražiti profesionalnu pomoć. Zato, čak i ako već imaš vizuelno rešenje koje si samostalno kreirao, razmisli o tome da se u jednom trenutku posavetuješ sa dizajnerom oko izrade novog logotipa ili oko redizajna već postojećeg.
Mnoge kompanije koje danas znamo kao velike i prepoznatljive započinjale su svoje poslovanje sa sasvim drugačijim dizajnerskim rešenjima. Iz rubrike “Verovali ili ne” otkrivamo ti kako je izgledao prvi Apple logotip koji je kreirao Ronald Vej jedan od osnivača kompanije.
Logotip sada upečatljivog brenda pratio je priču o Njutnu i jabuci i deluje mnogo drugačije od upečatljivog logoa koji sada poznajemo. Ova velika kompanija razumela je važnost grafičkog dizajna, pa je već sledeće godine osmislila upečatljiv simbol jabuke koji je kasnije usavršavala iz godine u godinu.
Sličan pristup imaju i ostali veliki i upečatljivi brendovi. Njihovi dizajneri osluškuju trendove, osvežavaju izgled logoa i osmišljavaju nova vizuelna rešenja koja prate koncept samog poslovanja.
Dizajn logoa u samostalnoj režiji: Sam svoj dizajner
Sećaš li se čuvenih step sokova koje su nam mutili kad smo bili deca i ubeđivali nas da pijemo coca-colu? Otprilike na sličan način može funkcionisati i samostalna izrada logoa.
Potrebno je odvojiti vremena kako bismo naučili programe, razmišljati o estetici i obrazovati se kako da osmislimo logo koji će biti lep našim potencijalnim kupcima. Logo svoje kompanije možeš napraviti na dva načina.
Izrada logotipa u programima
Svoj logo možeš osmisliti i dizajnirati u pomenutim programima. Međutim, ovde je važno napomenuti da se programi kao što su Adobe Illustrator i AutoCad naplaćuju. S druge strane, program kao što je Figma možeš besplatno koristiti. Iako nije toliko profesionalan kao prethodna dva opcije koje možemo pronaći u Figmi su dovoljne kako bi se kreirao jednostavan logo sa osnovnim oblicima i solidnom tipografijom.
Imaj u vidu da je potrebno vreme da bismo ovladali ovim programima, čak i ukoliko je logo koji želimo da napravimo jednostavan. Zato odvoj vreme i potraži adekvatne i detaljne tutorijale.
Besplatni programi za dizajn logotipa
Postoje programi/softveri koji ti mogu ponuditi skoro pa gotova rešenja za logotip. Nabrojaćemo neke od najpopularnijih: Canva, Logo Type Maker, Logo maker, Shopify, UCraft, Graphic Springs… Svaki od ovih programa će ti ponuditi nekoliko vizuelnih rešenja za kreiranje logotipa i svi će biti estetski prihvatljivi. Postavke će se razlikovati u zavisnosti od programa – Canva daje vizuelno rešenje koje prilagođavaš, a Shopify će ti prvo postaviti nekoliko pitanja kako bi isfiltrirao one vizuale na osnovu odgovora.
Međutim ovde postoji nekoliko nedostataka:
- Neoriginalnost: Svi imaju isti
Kada uđeš u bilo koji program, ukucaš ime svog poslovanja i odabereš osnovne postavke, dobićeš niz logotipa koji će lepo izgledati. Međutim, svako ko uđe u takav program će dobiti iste postavke, tako da se može desiti da tvoj logotip napravljen uz pomoć ovakvog softvera izgleda apsolutno isto kao neki drugi (možda čak i konkurencija). U najgorem slučaju, možeš imati isti logotip kao neka vrsta delatnosti sa kojom ne želiš da potencijalni kupci povezuju tvoje poslovanje – zamisli hirurga koji se opredeli za isti logotip kao i mesar. Prilično je degutantno, zar ne? - Ko su ovi ljudi: Deluješ manje profesionalno
Dizajn logotipa govori mnogo o tvom poslovanju. Dizajn koji je preuzet sa interneta daje utisak neprofesionalnosti, isto kao i zamrljan, loše odrađen dizajn.
- Ko te ima, taj te nema: Logo iz templejta se ne može zaštititi
Kada počneš sa izgradnjom svog vizuelnog identiteta, potrebno je da zaštitiš svoj logotip, dizajn i ime… U slučaju izrade ovakvog logotipa to nije moguće. - Pravila se stalno menjaju:
Vrlo je moguće da će neki od ovih programa uvesti mesečnu pretplatu. Iako besplatni logotip može biti dobro privremeno rešenje, može se desiti da kasnije izmene budu onemogućene.
Grafički dizajner: Trenutak kada potražiš profesionalca
Ukoliko je tvoj budžet isplaniran tako da možeš odmah angažovati grafičkog dizajnera, savertujemo ti da ne oklevaš. Grafički dizajner je stručna i kompententna osoba koja će u saradnji sa tobom doći do najadekvatnijeg rešenja za izgradnju vizuelnog identiteta. Jedna od najboljih praksi jeste osmišljavanje priče, naziva poslovanja i vizuelnog identiteta odjednom jer na taj način možeš početi sa kreiranjem svega što će definisati tvoj brend.
Kako i gde da nađem grafičkog dizajnera?
Postoji mnogo platformi na pomoću kojih možeš angažovati grafičkog dizajnera (Fiverr, Dribbble, Behance, Upwork). Cena izrade logotipa zavisiće od iskustva dizajnera, kvaliteta i obima posla.
Takođe, uvek se možeš obratiti i našoj dizajnerki – to je jedna kreativna dama koja crta ove predivne ilustracije koje viđaš po tekstu.
Iako svi poštuju osnovna estetska načela, svaki od grafičkih dizajnera ima i svoj jedinstven stil koji neguje i usavršava. Da ne bi došlo do nesporazuma i kreativnog mimoilaženja, zatraži portfolio i pogledaj nekoliko radova različitih grafičkih dizajnera i odaberi onog koji odgovara viziji koju želiš da predstaviš o svom poslovanju.
Zaštita imena i logotipa: Potrudi se da trud ne bude uzaludan
Kada izgradiš upečatljivi vizuelni identitet svoje firme, važno je zaštiti svoj logotip. Kako to možeš da učiniš? U zavodu za zaštitu intelektualne svojine, potrebno je da podneseš prijavu za zaštitu žiga. Takođe, poželjno i da proveriš da neko možda nije već iskoristio tvoj vizualni identitet. Više o tome pročitaj ovde.
Naravoučenije: Načini na koje možeš realizovati svoj logotip su različiti, ali suština je ista – dobar logotip je onaj koji poštuje sva estetska načela, ali i iznosi osnovnu ideju tvog poslovanja na pravi način. Budući da je primena logotipa različita, trebalo bi da vodiš računa o kontekstu i primenjivosti svog logotipa tako da podjednako lepo izgleda i na vizit karti i na ogromnoj korporacijskoj zgradi, ali i na tvom web sajtu.
Sledećeg četvrtka govorimo o tome na koji način možeš pospešiti sadržaj na svom web sajtu, ali i mesto na Google pretraživaču. Ukoliko svoje poslovanje želiš da predstaviš putem Google i Facebook kampanje, ostavi nam svoj mail i detaljno upustvo o kreiranju prvih kampanja stiže u tvoj inboks.
Četvrtkujmo zajedno!
0 %s Komentara