Ilustracija zaštitnog znaka web servisa naKlik kako viri iza naslova

Veštačka inteligencija: Kako nas Google prisluškuje?

Postoji ta jedna tračara u tvojoj blizini. Ona zna apsolutno sve o tebi i tvom komšiluku. Prati šta kupuješ, sačekuje te kad se vratiš iz prodavnice i predlaže ono što je na akciji, zna kad izlaziš sa prijateljima, kad se vraćaš kući, šta najčešće piješ, šta jedeš… Sa uživanjem čita tvoje poruke i prati sa kim se najčešće slikaš. Zna sve i ne samo o tebi, već i o svima iz tvog okruženja.

Sigurno znaš na koga mislimo? Tako je, to je Google!

Veštačka inteligencija: Šta je to i kada je nastalo?

Veštačka inteligencija je sposobnost mašina da uče iz iskustva, da se prilagođavaju promenama i da obavljaju kompleksnije zadatke kao što bi i ljudi.

U zavisnosti od toga koga pitaš, dobićeš različite odgovore na to kada je nastala veštačka inteligencija. Ideja o razvijanju mašine koja bi učila isto kao i čovek datira još iz 17. veka, a veliki pomaci na ovom polju vezuju se za ime Alana Tjuringa koji je tokom Drugog svetskog rata uspeo da razbije kod čuvene nemačke Enigme, mašine za šifrovanje poruka.

Davne 1950. godine Tjuring piše esej o tome da je neophodno da mašina prođe različite izazove i da odgovori na konačan test, a to je da da podjednako dobe odgovore kao čovek, tako da se razlika ne može uočiti. Šest godina kasnije, na skupu u Dartmundu grupa naučnika iz oblast inteligencije, neuronskih mreža i tehnologije koncipira pojam veštačka inteligencija koji bi trebalo da opiše razvijanje inteligentnih uređaja koji imaju sposobnost razumevanja, učenja, rešavanja problema i govora.

Ilustracija prvih mašina za učenje i razvijanje veštačke inteligencije

Virtuelne mašine – prijatelji ili okupatori?

Još od prvih pomaka u razvijanju veštačke inteligencije, čekao se dan kada će roboti zavladati svetom. Ta budućnnost je već tu, ali ne izgleda baš tako kao što smo je zamislili. Mašina je naučila da rešava komplikovane zadatke, pa je 2014. godine Eugene Goostman prošao Tjuringov test, ubedivši 33% sudija da je ukrajinska devojčica.

Trka u razvijanju pametnih virutelnih mašina i dalje traje, pa i ne čudi činjenica što se najbogatiji ljudi na svetu odlučuju da investiraju upravo u ovu oblast. Međutim, njihove predikcije su različite. Dok jedni smatraju da će razvijanje veštačke inteligencije uštedeti vreme, pomoći u otkrivanju i detektovanju bolesti, ostali predviđaju jedan mračniji scenario koji dosta podseća na filmove o Terminatoru, samo bez Švarcenegera u glavnoj ulozi.

Ilustracija zaštitnog znaka Web servisa naKlik zeca koji je obučen u robota

Google i ulaganje u veštačku inteligenciju

Najpoznatiji pretraživač na svetu je od 2006. Godine, prvi na listi po ulaganju u veštačku inteligenciju, a od tada je već nekoliko puta upisao svoje ime u istoriju razvijanja veštačke inteligencije. Google Brain 2012. počinje da raspoznaje slike i to na primeru mačaka, a samo tri godine kasnije, Google AphaGo postaje prvi program koji je uspeo da pobedi u jednoj od najtežih svetskih enigmi.

Dok čitaš ovaj tekst, mašina napreduje i uči nove stvari, tako da je veoma teško proceniti gde će nas sve to zaista odvesti. Međutim, ono što možemo naučiti jeste – šta je sve to što radoznali Google zna o tebi, a da verovatno ne znaš ni ti.

Ilustrovane zečije šapice i rupa u kojoj se krije zec

Šta je sve to što mašina može znati o nama?

Istraživanja sa univerziteta u Kemridžu bavila su se time koliko mašina može naučiti o nama na osnovu lajka na Facebook-u. Zaključili su da je 10 lajkova dovoljno da nas mašina upozna bolje od kolege, 70 lajkova je dovoljno da nas upozna bolje od cimera ili prijatelja, 150 je sasvim dovoljno da nas zna bolje od članova porodice, a 300 lajkova je dovoljno da nas mašina upozna bolje i od životnog partnera. U proseku, svaki korisnik Facebook-a ostavi oko 227 lajkova, što znači da nas mašina već zna bolje od majke.

Mašina uči tako što prati naše ponašanje na internetu, što znači da svaki put kada ukucamo nešto u pretraživač Google to zabeleži kao search query. Google skladišti naše fotografije, emailove (čak i draftove), svaku akciju koju učinimo na Youtube-u (ne zaboravimo da je i ova aplikacija u vlasništvu Google-a), tako da su komentari i naše pretrage dostupni. Na taj način se optimizuje samo iskustvo korisnika na internetu.

Setimo se – davno su prošla vremena kada smo se smejali prevodima sa Google translate-a. Sada su svi prevodi uglavnom tačni. To je upravo zbog toga što algoritam kroz naše ponašanje usvaja i ispravlja potencijalne greške.

Šta tačno Google zna o tebi, možeš proveriti na različitim linkovima i u okviru podešavanja svojih naloga, a mi ti ostavljamo jedan od takvih, gde možeš proveriti u kojim se sve kategorijama nalazi tvoj nalog: https://adssettings.google.com/authenticated

Ilustrovane šapice i uši zeca koji viri iz rupe

Da li nas Google prisluškuje?

Poslednjih nekoliko godina čitav svet se uzvrteo nakon što je objavljena vest da nas Google i Apple prisluškuju. Naime, da bi se aktivirala glasovna pomoć Google aistenta ili Siri, potrebno je da izgovoriš – Ok, Google ili Hey Siri. Algoritam će na ovu komandu reagovati i pružiti odgovor. Međutim, da bi mašina prepoznala ovu komandu, potrebno je da bude na oprezu, što znači da prati zvuke koje ispuštaš i da se aktivira samo na određene.

U svojoj politici o poverljivosti, Google napominje da prikupljene podatke neće davati trećim licima i neće koristiti ni u kakve druge svrhe, osim kako bi se sadržaj na internetu personalizovao za tvoje potrebe i kako bi tvoje iskustvo bilo što bolje.

Kako mi da prisluškujemo Google?

Možda ne možemo prisluškivati najbolje, ali možemo naučiti nešto od njih.

Budimo realni – niko neće kucati u pretraživač najnovije Nike patike za trčanje, ako ne namerava da ih kupi. Ljudi na Google-u ne lažu, već iskazuju svoje namere, čak i one skrivene.

Zbog svega toga, slobodno možemo reći da je Google najveća baza namera koja postoji na svetu.

I šta sa tim?

Postoji nekoliko korisnih alata koji ti mogu pomoći da istražiš tržište:

Ilustracija lava koji prisluškuje na vratima na kojima piše Google

Google Market Finder

Unesi url svog web sajta i Google će ti izlistati kako vidi tvoj sajt. Ovo je važna informacija jer ukoliko nije u skladu sa tržištem na koje se plasiraš, reklame mogu biti veoma skupe i nerelevantne.

Google Trends

Alat koji ti pomaže da ispratiš koje su najpretraživanije reči, pojmove ili oblasti. Proveri da li možeš neku od njih iskoristiti za svoje poslovanje.

Ilustracija megafona i alata za izradu web sajta

Google Keyword Planer

Odličan uvid u to koliko se reči koje vezuješ za svoje poslovanje zapravo pretražuju. Često se dešava da mnogi preduzetnici žele da optimizuju svoj sajt ili da naprave kampanju za reči koje su bliske njihovom poslovanju, ali koje se ne pretražuju skoro uopšte.

Test My Site

Već smo govorili o tome zbog čega je važno imati dobro optimizovan sajt, a više o tome možeš pročitati ovde.

Google alat Test My Site će ti pomoći da saznaš konkretne rezultate, kao što su brzina, prilagođenost mobilnim uređajima itd. Ovo ima veoma veliku ulogu u tome kako potencijalni kupac doživljava tvoj sajt (niko ne voli sajt koji se sporo učitava), ali može biti i ključan faktor za smanjenje cene po kliku prilikom reklamiranja.

Izrada najboljih web sajtova

Izrada web sajtova prema vašim potrebama, plaćate samo mesečnu pretplatu.

Ilustracija čoveka sa laptopom kako pravi web sajt ispred velikog laptopa

Create with Google

Imaš ideju za video reklamu? Ne znaš kako da optimizuješ Google display reklamu? Ovaj alat će ti pomoći u tome. Pored zanimljivih ideja, možeš realizovati svoj sadržaj tako da bude u potpunosti prilagođen tvojoj publici.

Find My Audience

Google alat koji ti pomaže da pronađeš svoju publiku. Odaberi nišu svog poslovanja, a on će ti izlistati ko je sve tvoja potencijalna publika.

Ilustracija like-ova sa facebook-a

Google Alerts

Unesi reči za koje želiš da dobijaš obaveštenja. Kada uneseš ime svog brenda ili firme, stizaće ti obaveštenje kad god te neko pomene na internetu. Na taj način možeš saznati da li te pominje konkurencija i na koji način.

Još zanimljivih alata možeš pronaći ovde https://marketingplatform.google.com/about/ i ovde https://www.thinkwithgoogle.com/tools/

Još više mogućnosti za promociju vaših usluga

Promoviši proizvod i usluge na efektan i način.

Zeka koja razmislja o mogućnostima na internetu

Google i unapređenje poslovanja: Neka roboti rade za tebe

Iako su ove brojke i činjenice pomalo zastrašujuće, vreme je da razmisliš o tome na koji način ih možeš koristiti za svoje poslovanje.

Kada prikupiš određene podatke iz svih oblasti koje su vezane za tvoje poslovanje, možeš ih iskoristiti za unapređivanje i razvijanje biznisa i to na sledeće načine:

Optimizacija za određenu ključnu reč – SEO optimizacija ti pomaže da se rangiraš za određenu ključnu reč. Kada odradiš analizu ključnih reči, imaćeš dobar uvid u to kako ćeš tačno plasirati svoje poslovanje.

Google My Business – Olakšava kupcima da te pronađu na Google mapi, a o tome smo već govorili ovde. Istraživanja pokazuju da 50% pretraga koje sadrže blizu mene ili u blizini završe ostvarivanjem kontakta, kupovinom ili razmenom usluga. Zašto se tvoje poslovanje ne bi plasiralo na lokalnom tržištu?

Google Ads – Budući da ima određene podatke o svojim korisnicima, Google im ne prilagođava samo sadržaj, već im plasira i reklame. O tome kako da napraviš Google Search ili Google Display kampanju, saznaćeš u nekom od narednih tekstova.

Ilustracija robota koji čiste, brišu prozore i upravljaju kompjuterom u Web servisu naKlik

Naravoučenije: Veštačka inteligencija svakog dana sve više napreduje i razvija nove načine pomoću kojih dolazi do tačnih podataka ne samo o svojim korisnicima, nego i o potencijalnim tržištima, a upravo takvi podaci mogu dosta pomoći u poslovanju. Baš zbog toga – korišćenje veštačke inteligencije, Google baze podataka, machine learning-a može brže prilagoditi tvoje poslovanje digitalnoj sferi, optimizovati troškove, ali i privući nove kupce.

Postoji još jedan kanal koji ti može pomoći u poslovanju na malo drugačiji način, a o čemu se tačno radi, saznaćeš sledećeg četvrtaka.

Prijavi se na naš njuzleter i već sledećeg četvrtka, korisni saveti u vezi sa tim kako da poboljšaš svoje poslovanje ti stužu u inboks i to uz prvu jutarnju kafu.

Četvrtkujmo zajedno!

Ilustracija zaštitnog znaka web servisa naKlik  kako drži dasku na kojoj piše "Pratite nas!"

0 %s Komentara

Pošalji komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pročitajte još

Share This