Ilustracija zaštitnog znaka web servisa naKlik kako viri iza naslova

Black Friday 2020: Da li je sve spremno za Crni petak?

Svako ko je gledao seriju Srećni ljudi seća se čuvene Riskine izjave:

Ostojiću, doš’o ti crni petak!

Mlađe generacije bi možda pomislile da bi želela da ga odvede u sopping po Delta City-ju, ali starije još uvek pamte dane kada je termin crni petak označavao nešto negativno. Otkud ovolika pomama za popularnim američkim praznikom, kakve to veze ima sa tvojim poslovanjem i zašto je sada prava prilika da se plasiraš na online tržištu, saznaćeš u ovom tekstu!

Kada je Crni petak i dokle traje?

Black Friday je popularni američki praznik koji pada uvek dan posle Dana zahvalnosti, što znači da je to poslednji petak u novembru. Ove godine, Black Friday pada 27. novembra.

Black Friday: poreklo ime i značenje

Termin Black Friday, odnosno Crni petak se u istoriji prvi put vezuje za imena dvojice finansijera sa Vol Strita, Džeja Goulda i Džima Fiska, koji su radili zajedno kako bi otkupili što više državnog zlata. Nadali su se da će cena porasti i doneti im nezamisliv profit, ali sreća im se nasmejala u lice kada je jednog septembarskog petka 1869. godine njihova zavera izašla na videlo uzrokovala pad čitave berze i bankrot svih koji su radili na Vol Stritu.

Skoro čitav vek kasnije, ponovo počinje da se govori o crnom petku kao o danu posle Dana zahvalnosti kada policija ima pune ruke posla. Naime, to je dan kada nastaje prava manija u gradu – ogranizuju se utakmice, počinju novogodišnje akcije, a mnogi zaposleni javljaju svojim poslodavcima da su bolesni i da neće doći na posao kako bi zapravo otišli u šoping. Zbog svega toga, policija je imala jedan od najstresnijih dana u godini jer su pojačano morali da dežuraju kako bi održali mir u gradovima.

Ilustrovane šapice i uši zeca koji viri iz rupe

Crni petak: Šta je to danas?

Da dobar marketing stvarno čini čuda, svedoči način na koji je Black Friday izgubio svaku negativnu konotaciju. Od 80-ih godina prošlog veka, marketari su se pozabavili ovim događajem insistirajući na promociji malih i lokalnih biznisa.

Black Friday je sada konotirao trenutak kada mala preduzeća u Americi prelaze iz “crvene zone” poslovanja sa gubitkom u “crnu zonu” profitabilnih preduzeća i to zahvaljujući mnogobrojnim kupcima. Ovo objašnjenje postalo je toliko popularno i ispromovisalo mnoge lokalne biznise, a Black Friday je nakon 80-ih godina počeo da uzima maha širom sveta. Nakon 2000. Godine, ovaj praznik stigao je i u Srbiju, a istraživanja pokazuju da korisnici svake godine sve više i više pretražuju ovaj pojam i konkretne akcijske ponude.

Ilustracija zečijih šapica i rupe u kojoj se nalazi šargarepa

Black Friday, Cyber Monday, Small Business Saturday

Jedan petak nije bio dovoljan da se organizuje sve što treba, tako da je čitava nedelja nakon Dana zahvalnosti, postala obeležena akcijama, rasprodajama i dobrom kupovinom. Nakon Crnog petka, Amerikanci ogranizuju i Small Business Saturday kao podršku manjim preduzećima i priliku da svako od njih dođe do izražaja, a nakon toga se organizuje Cyber Monday- dan rezervisan za kupovinu tehnike.

Još više mogućnosti za promociju vaših usluga

Uz naše Web servise i Web dodatke imate sve na jednom mestu

Zeka koja razmislja o mogućnostima na internetu

Black Friday online shopping: Zašto je sada prava prilika da promovišeš svoje online prisustvo?

Obično navodimo nekoliko razloga. Sada ćemo navesti jedan koji je dovoljno važan da je sasvim dovoljan.

Pandemija je preselila većinu poslovanja na interenet, a kupce koji su do sada imali strah od ovakvog načina kupovine ohrabrila da se usude na ovaj korak. Budući da je socijalna distanca još uvek opšta preporuka, radnje koje budu organizovale akcije za Black Friday moraće da ispoštuju određene propisane mere. To znači da verovatno nećemo imati prilike da vidimo gužve u radnjama, ali ćemo možda imati prilike da vidimo duge redove ispred. Nestrpljivi kupac više nema vremena da sa maskom čeka pola sata ispred radnje (posebno ako je radnja na otvorenom i mora da čeka po hladnom vremenu), a online kupovina je omogućila tu istu akciju i kupovinu proizvoda na klik. Zbog svega ovoga se očekuje porast online porudžbina, a veliki brendovi su se već osigurali i najavili svoje onilne akcije.

O svemu navedenom svedoči i istraživanje kupaca i potrošača u Americi, gde je 67% redovnih kupaca za Crni petak izjavilo da planiraju svoju kupovinu online.

Kupci neće odustati ni ove godine od svojih rasprodaja i akcija. Samo će ih potražiti na internetu. Zar to nije odličan način da pokažeš svoje poslovanje?

Kao dodatan razlog nameće se i činjenica da mnogobrojni kupci koji su koristili Black Friday i vikend nakon toga kako bi otišli na šoping ture u različite popularne zemlje i velike tržne centre, ove godine neće to biti u mogućnosti, tako da će morati da se zadovolje ponudom na domaćem tržištu.

Ilustracija radnje sa slatkišima na kojoj piše - Otvoreno

Crni petak – popusti, rasprodaja, shopping, ponuda – sve reči koje kupci vole na jednom mestu

Kada smo govorili o rečima koje imaju ono magično dejstvo na potencijalne kupce, sve ove reči su ušle u izbor. Akcija, rasprodaja, shopping, specijalna ponuda itd. su reči koje daju neku dodatnu vrednost kupcima, a budući da Black Friday traje određeno vreme, ovakva rasprodaja se čini jedinstvenom i ograničenom. Zbog toga i ne čude scene koje imamo prilike da svake godine vidimo širom Amerike: gužve, nasilje, otimanje…

U Srbiji ovaj trend još uvek nije uzeo toliko maha, ali je primetno da je interesovanje za akcije i rasprodaje povodom Black Friday-a svake godine sve veće i veće.

Ilustracija bombona, lizalice i ostalih slatkiša

Black Friday: Zara, Win Win, DM, Fit Pass i ostali već prate trend

Budući da interesovanje već postoji, kreiranjem kampanje, akcija i rasprodaje tokom Black Friday perioda, mnogi svetski i domaći brendovi često mogu izazvati prave shopping manije.

Pošto svake godine odgovaraju trendovima koje Black Friday nalaže, verni kupci već iščekuju da vide njihove ponude. Zbog toga je potrebno ogranizovati kreativnu kampanju, osmisliti novi sadržaj i na potpuno novi način podići euforiju i zagrejati kupce.

Ali šta ako moja firma tek sada počinje sa Black Friday tradicijom?

Potrebno je ogranizovati kampanju tako da potencijalni kupci upoznaju sa tvojim proizvodom i da ga upamte. Cilj je da sledeće godine dobiješ veću prepoznatljivost i da se izboriš za svoj brend.

Bonus savet: Ovde treba biti obazriv. Ako imaš široku paletu proizvoda, odvoj neke koji su aktuelni, koji su primamljivi i za koje misliš da će se dobro pokazati u očima kupca. Kampanja za Crni petak koja plasira sve proizvode je kampanja na koju niko neće obratiti pažnju.

Ilustracija radnje sa slatkišima koja ima akciju za Crni petak

Black Friday: Najbolji slogan koji će privući klijente

Kako bi se što veći broj kupaca i klijenata odazvao, potrebno je da osmisliš, ponudu, pokažeš benefite, dodaš sve one magične reči za kupce. Ali kako bi poznata reklama rekla – To nije sve! Potrudi se da dodaš i nešto malo začina, kao što je to zanimljiv slogan koji će se brzo pamtiti. Neki od zanimljivih, smešnih i privlačnih slogana se i dan danas prepričavaju.

Zbog toga ti predstavljamo nekoliko upečatljivih slogana, koji ti mogu poslužiti kao inspiracija prilikom ogranizovanja akcije za Crni petak:

  • Izvini Deda Mraze, ali ova rasprodaja je bolja nego da se nađem na listi poslušne dece.
  • Volim da mi petak bude crn.
  • Mislite da sam luda? Trebalo bi da me vidite za Crni petak.
  • Kupi više, da bi uštedeo više.
  • Bolje nego običan petak.
  • Radim kardio. Jednom godišnje. Na Black Friday.
  • Kupuj dok ne padneš.
  • Moda se može kupiti, ali stil je na tebi.
  • Black Friday uzbuna: 40% posto popusta
Ilustracija slatkiša sa sloganom za Black Friday: Kupi više da bi uštedeo više

Crni petak: Kako da iskoristiš ovaj praznik za promociju svog poslovanja?

Kako ovogodišnji Black Friday postaje digitalan, ovo je idealna prilika da promovišeš svoje internet prisustvo. Zbog toga smo spremili nekoliko caka i zanimljivih rešenje, kako bi se od ovog interesantnog praznika izvukao maksimum za poslovanje:

Ilustracija megafona i alata za izradu web sajta

Black Friday landing stranica

Napravi stranicu na svom web sajtu koja će biti posvećena akcijama u tvom preduzeću. Definiši cilj i jasno pozovi svoje kupce ili kijente na akciju. Napravi kampanju na društvenim mrežama, Google Ads-u ili LinkedIn-u i dovedi sve zainteresovane na tu stranicu.

Web sajt je vaš izlog

Za samo par dana uz našu pomoć i podršku,
dobićete atraktivan web sajt sa posebnim dizajnom

Ilustracija telefona čiji ekran predstavlja ulaz u prodavnicu

Prati konkurenciju, ali i velike firme

Da li tvoja konkurencija organizuje neke akcije? Možeš li ti ponuditi nešto bolje?
Iako je važno pratiti konkurenciju i takmičiti se na tržištu, podjednako je važno pratiti i šta rade giganti u tvojoj branši.

Primera radi, Ikea je ove godine organizovala akciju na području Velike Britanije i Irske pod nazivom Buy Back Day. Njihovi kupci će moći da donesu stari nameštaj, dobiju kupone koji mogu iznositi i polovinu vrednosti kupovne cene tog nameštaja i iskoriste ih u Ikeinim prodavnicama.

Iako ne možemo da organizujemo takve akcije ili da odvojimo tolike bužete za reklamiranje, uvek je važno ispratiti šta bi se sve moglo učiniti, ali i kako kupci reaguju na to.

Budi u trendu: Društvene mreže ti mogu pomoći

Počevši od toga koje boje bi trebalo da odabereš za landing stranicu Black Friday akcije do toga šta je popularno na društvenim mrežma, ko je popularan i o čemu se najviše priča (ovo možeš potražiti kroz hashtagove ili nekoliko korisnih alata), društvene mreže su neizostavne kako bismo mogli da stupimo u kontakt i oslušnemo svoje kupce.

Ilustracija like-ova sa facebook-a

Razmisli o akciji iz perspektive kupca

Pre nego što akciju vežeš za neki proizvod, postavi sebi nekoliko pitanja:

  • Ko bi želeo ovo da kupi?
  • Da li je isplativo?
  • Da li ovakva ponuda zaista zvuči jednistveno?
  • Da li je sada vreme za to? (koliko god bili na akciji, bazeni se neće rasprodati krajem novembra)

Ukoliko trenutno nije vreme za plasiranje tvog poizvoda, iskoristi Black Friday akciju kako bi pokupio dovoljno lead-ova koji će ti pomoći prilikom organizovanja sledeće marketinške kampanje.

Ilustracija rakuna u radnji slatkiša kako drži lizalicu

Personalizuj: Budi sa kupcem na ti

Svetski giganti imaju dosta novca za marketing i ne propuštaju ni akciju za Crni petak. Međutim, ovakvim ponudama obično nedostaje ljudski faktor, toplota i personalizacija. Razmisli o tome kako možeš iskoristiti ovo za svoje poslovanje. Da li ćeš ogranizovati sopstveni štand? Da li ćeš ponuditi poklon uz svaki kupljeni proizvod? Pusti mašti na volju i dodaj onaj završni potez svojoj ponudi – znak pažnje koji će kupcu pokazati da je zaista važan za tvoje poslovanje.

Obezbedi najbolju moguću uslugu

Već smo govorili o tome koje sve greške možeš napraviti u e-commerce-u, a taj tekst možeš potražiti ovde. Iako je online kupovina drugačije iskustvo od posete radnji, imaj na umu da iza kompjutera stoji prilično realan kupac.

Pokušaj da mu obezbediš najbolju uslugu, tako da je pre same akcije veoma važno da proveriš dostavu, napraviš strategiju ukoliko kuriske službe budu prezauzete, ili organizuješ click and collect akciju – gde će kupac sam moći da preuzme svoju narudžbinu, čak i nakon akcije. Čitav ovaj proces treba da isprati dobra komunikacija – ako su kurirske službe prezauzete, javi svom kupcu šta se događa, pošalji mail i obavesti ga.

Ilustracija papirnih aviona kako lete

Zajedno možete mnogo više: Ko je tvoj partner za Black Friday?

Prionađi proizvod sličan svome i udruži se. Ako se baviš proizvodnjom preparata za kosu, kontaktiraj fizera, ako prodaješ posteljinu, potraži nekoga ko se bavi proizvodnjom pidžama i spavaćica pa osmislite zajedničku akciju. Pored toga što ćete zajedno prodavati proizvode, ova akcija je sjajan način da uspostavite kontakt da se povežete i upoznate svoje kupce sa drugim proizvodima, što će imati dugoročan uticaj na tvoje poslovanje.

Black Friday: Šta se najviše kupuje?

Budući da baratamo sa jako malim brojem konkretnih istraživanja tržišta na domaćim prostorima, veoma je teško odgovoriti na to pitanje. Međutim, možemo ispratiti interesovanje kupaca koje nam pokazuju korisne alatke (Semrush, Keyword Planer, Google Trends). Ovde možemo primetiti da se dosta kupaca uoči Crnog petka gugla koja je tehnika na akciji, popularne modne brendove, zdrav život, kozmetiku…

Ilustracija bombona i slatkiša

Black Friday u zakonskim okvirima

Prilikom organizovanja bilo kakve akcije, nezavisno od toga da li je online ili offline, važno je da se pridržavamo Zakona o trgovini. Ovo znači da je zabaranjeno prikazivati nerealne ranije cene i sniženje koje nije predviđeno.

Isto tako, ukoliko se ogranizuje akcija sa sniženjem do 60%, najmanje jedna petina proizvoda zaista mora biti snižena 60%. Detaljnije o tome, možeš potražiti na ovom linku.

Naravoučenije: Bez obriza na to da li voliš Black Friday ili ne, to neće sprečiti kupce da i ove godine guglaju akcije i traže popuste. Budući da će većina ove godine kupovinu obavljati iz udobnosti svog doma, potrudi se da se tvoja ponuda nađe online, da se istakne i da ostane upamćena.

Svakog četvrtka objavljujemo niz zanimljivih i korisnih rešenja koje možeš pročitati uz jutarnju kaficu i odmah primeniti na svoje poslovanje. Sledećeg četvrtka rešili smo da otkrijemo na koji način možeš pokrenuti svoje kampanje preko digitalnih kanala, što je odlično rešenje ukoliko planiraš svoju internet promociju. Prijavi se na naš njuzleter i novi tekst će te sačekati u inboksu!

Četvrtkujmo zajedno!

Ilustracija zaštitnog znaka web servisa naKlik  kako drži dasku na kojoj piše "Pratite nas!"

0 %s Komentara

Pošalji komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pročitajte još

Share This